Výchovné práce
Záměrem našeho předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat pokud možno aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny.
Naším hlavním záměrem je, aby formou hry nejen při činnostech plánovaných, ale i při nejrůznějších činnostech, situacích a za různých okolností působil pedagog tak, aby ve všech třech cílových oblastech svým chováním a jednáním dítě ovlivnil.
Výchovná práce v naší mateřské škole probíhá dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s názvem Pojďme spolu hned, objevovat svět. Témata jsou volena v souladu s aktuálním ročním obdobím :
MALÍŘ PODZIM
* Vítáme Tě ve školce
* Plody podzimu
* Když padá listí
KRÁSY ZIMY
* Kouzelné Vánoce
* Zima je tu, děti
* Malí vědci
JARO UŽ SE PROBOUZÍ
* Vítání jara
* Auto jede
* U nás doma
* Hurá na prázdniny
Rámcové cíle předškolního vzdělávání
- rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Zásady k naplňování vzdělávacích cílů
- poskytovat dítěti vhodné vzory v chování
- dostatek porozumění a ocenění úspěchu či úsilí dítěte, vlídné, vstřícné, laskavé a přátelské prostředí, kde dítě cítí dostatek lásky a porozumění
- poskytovat dítěti dostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit o nich
- klást přiměřené nároky na dítě, převaha pozitivního hodnocení, pochvala
- poskytovat dostatek ochrany a osobního soukromí
- poskytovat dostatek motivace dětí k jejich sebevyjádření a sebeuplatnění
- všímat si i maličkostí v chování dítěte
- jednat vždy s dítěte důstojně, nezesměšňovat jej, neponižovat
- poskytovat dostatek příležitostí ke spolupráci a komunikaci s ostatními
- nezařazovat nezdravé soutěžení dětí
- jednoznačně formulovat pravidla chování ve vztahu k druhému
- věnovat dostatečnou pozornost řešení dětských sporů a konfliktů
- maximálně podporovat dětská přátelství, respektovat vzájemné sympatie
- poskytnout dětem příležitost podílet se na vytvoření pravidel ve skupině